en anderledes jul

Juleaften som frivillig

For Leif Jensen er juleaften ikke noget, der kun holdes inden for familiens fire vægge. Juleaften er derimod en anledning til at række ud til mennesker, der af en eller anden grund er alene eller ikke har mulighed for eller ressourcer til at holde jul som ”alle vi andre”.

Leif Jensen kan faktisk ikke huske, hvor mange gange han og hustuen Janne har medvirket som frivillige i Sct. Johannes Kirkes juleaftener. Mange, siger han med et smil og fortæller, at det startede da begge deres børn flyttede til Schweitz for at arbejde.
– Pludselig fik vi en mulighed for at gøre noget andet, end vi plejede, og vi var ikke i tvivl om, at vi skulle være frivillige i vores lokale kirkes juleaftener for mennesker, der af en eller anden grund ikke kan eller magter at holde juleaften, fortæller Leif Jensen.

Stigende behov for fællesskab

I dag er den tidligere blikkenslager tovholder for juleaftensholdet af frivillige, der i år tæller 11 mænd og kvinder i alle aldre.
– Vi er to unge i trediverne, en far med en voksen datter og syv ret ”modne” voksne, griner Leif, og fortsætter:
– Og det er et godt antal, når vi skal lave juleaften for 60-70 mennesker.
Han oplever, at der er et stigende behov for hjælp i julen og ikke kun i form af fysiske julepakker.
– Jeg oplever, at flere og flere danskere er ensomme og mangler et sted at være sammen med andre juleaften. Der er desværre mange, der står uden for et fælleskab. Som ikke har familie, eller af en eller anden grund ikke kan være sammen med deres familie, ikke har venner og som bare generelt mangler menneskelige relationer. Det er ikke rart at tænke på, siger Leif, og tilføjer:
– Og mange har en så dårlig økonomi, at selv de 75 kr., som vores juleaften koster, kan være en stor udfordring.

Ingen afvises

Julegæsterne i Sct. Johannes Kirke i Århus er ifølge Leif Jensen en broget flok. Gamle og ældre mennesker, der skal sidde alene i julen. Og som kan være bange for at gå ud alene i mørket og kulden, så kirken arrangerer transport ud og hjem, hvis der er behov for det. Gæsterne er også børnefamilierne uden relationer eller med en dårlig økonomi, enlige og ensomme. Tidligere har kirken haft juleaftensbesøg af en gruppe psykisk syge, mennesker med handicap og flygtninge. – Ikke alle bor i sognet, men det betyder ingenting. Alle er velkomne, fortæller Leif, og fortsætter:
– Ingen bliver afvist her. Hverken på grund af, hvem de er, eller på grund af manglende mulighed for at betale de 75 kr. Vi er så heldige at få penge fra både den lokale Y’s Mens klub og menighedsrådet. De 75 kr. dækker jo ikke alt, fortæller Leif.

Flæskesteg, risalamande og gaver

Juleaften i kirken starter for de fleste med gudstjenesten klokken 16. Bagefter er der kaffe i menighedshuset hvor også en eller flere af præsterne deltager. Derefter står den på flæskesteg, to slags kartofler, rødkål, julerødder, rosenkål, sovs og naturligvis risalamande. Dans om juletræet og gaver til alle gæsterne er der naturligvis også.

– Skulle der i øvrigt være en enkelt vegetar eller to, så klarer vi også det siger Leif, og fortsætter:
– Vi slutter typisk kl. 22, og så står den på oprydning og opvask. Bagefter er det så hjem og slå benene op og få et glas rødvin, og snakke om hvorda

En lille indsats med stor effekt

Han synes ikke, det kræver ret meget at være frivillig juleaften udover lysten. Foruden selve aftenen er der et enkelt planlægningsmøde, hvor arbejdsopgaverne fordeles. Leif står selv for alle indkøb, og han og hustuen køber julegaverne efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Leif fortæller, at hans hustru går ret meget op i at finde gode tilbud på for eksempel håndklæder, brugskunst og ikke mindst bøger.
– Indsatsen står slet ikke i forhold til den glæde, du oplever juleaften, forklarer han, og uddyber:
– Når gæsterne siger tak og giver dig et knus eller fortæller, at det var den bedste aften i hele året, ja så ved du, at du har været med til at gøre en forskel. Og det varmer indeni. Den oplevelse har alle vi frivillige.