Kirkeklokker

Informationer angående kirken

De nye klokker i klokketårner er støbt Paccard Bell Foundry, et verdenskendt klokkestøberi beliggende i det sydøstlige Frankrig.

De to nye klokker har en slagtone i A1 og c2, det vil sige med en lille terts interval. Dette interval og disse slagtoner er anbefalet af klokkenist Per Rasmus Møller. Vurderingen er lavet ud fra de omkringliggende kirkers klokker intervaller og slagtoner. Den store klokke har en diameter på 925 mm og vejer 485 kg. Den lille klokke har en diameter på 778 mm og vejer 285 kg.

På begge klokker er der en indskription. Menighedsrådet rettede derfor henvendelse til forfatter Iben Krogsdal og indskriptioner blev:

Ringer for dagen og dem vi fik givet

Kimer af glæde der bruser i livet

Ringer for håbet om det der skal komme

kalder fra himlen når livet er omme

Du kan lytte til simulering af klokkeringningen her