Bryllup

Enghøj Kirke er et moderne kirkerum og enkelt i sit udtryk. I rummet er der plads til de store ord, følelser og højtider i livet, og ved en vielse taler forenes det hele foran alteret, i bønnerne, læsningerne og salmerne.

Er I bosiddende i Enghøj Sogn, har anden eller tidligere tilknytning til kirken, kan I blive viet i Enghøj Kirke.

Praktisk

I kan blive viet i folkekirken, når I begge eller én af jer er medlem af folkekirken.

Hvis I gerne vil vies i Enghøj Kirke, ringer I først til kirkekontoret. Ved denne samtale aftaler I tidspunktet for vielsen, og kirkekontoret formidler en kontakt den præst, der skal vie jer.

Derudover skal I huske at lave en prøvelsesattest (til borger.dk), beslutte om der skal ske navneændring (til borger.dk) i forbindelse med vielsen, og oplyse navn og adresse til kirkekontoret på to vidner, som er til stede ved vielsen.

Er I allerede viet på rådhuset, men ønsker en kirkelig velsignelse, tager I ligeledes kontakt til kirkekontoret, som vil guide jer i det videre forløb.

Hvad er en vielse?

En vielse/bryllup i kirken er både indgåelse af en juridisk aftale om ægteskab og en velsignelse af ægteskabet. Op til 1800-tallet var det almindeligt i Danmark, at brudepar indgik den juridiske aftale uden for kirkens rum, og først bagefter gik ind i kirken og modtog velsignelsen. Det vil i dag svare til, at man går på rådhuset, siger ”ja” til hinanden og skriver under på den lovformlige ægteskabserklæring, og derefter går i kirken, hvor vi beder om Guds velsignelse af ægteskabet, synger salmer, beder for parret og hører læsninger fra bibelen.

Ved en vielse i kirken i dag er begge dele indbefattet i ritualet – både det juridiske og velsignelsen. Når parret siger ”ja” til hinanden og giver hinanden hånden er det den juridiske pagt, der træder i kraft, og derefter lyder Guds velsignelse af ægteskabet. Men det er også muligt at komme i kirken, efter man har været på rådhuset, som det var skik før i tiden, og få velsignelsen. Dette kalder vi en velsignelse af borgerligt indgået ægteskab, og ritualet er (stort set) det samme som ved en vielse.

Ved en vielse eller velsignelse af borgerligt indgået ægteskab i kirken takker vi for den kærlighed, vi har mødt gennem hele livet. Her giver det også mening at tale om tilgivelse, pligt, troskab, barmhjertighed og om kærligheden som en gave. I velsignelsen får brudeparret en styrke fra Gud, som er dén, der er større end os selv og vores kærlighed.

Dåb

Bryllup