Guide: Sådan lytter du til podcasts

Podcasts er for alle. Hvis du endnu ikke har fået taget hul på at lytte til podcasts, så er der hjælp at hente lige her.

En podcast er en slags radioprogram, som man kan lytte til, når man har lyst – enten på sin telefon eller via sin computer eller tablet. En podcast er ofte en serie af episoder, man kan høre. Det kan også være et traditionelt radioprogram, der bliver lagt ud som podcast.

Podcast er en god måde at få ny viden eller vitaminer til tankerne, når du f.eks. kører bil, gør rent, motionerer, eller sidder derhjemme over morgenkaffen. Nogle podcasts er bedst at lytte til alene, andre er gode at lytte til sammen, så man kan tale om dem. Nogle kræver koncentration, så de er bedst i sofaen med benene oppe. Andre er gode til en rask gåtur. Men bare prøv dig frem.

Du kan abonnere på en podcast, så du automatisk får nye afsnit.
Hvis du har en Iphone/Ipad, skal du åbne Apples indbyggede podcast-app og søge på podcastens navn. Så kan du vælge at abonnere på podcasten, og du kan lytte til de enkelte episoder.

Hvis du har Android, skal du hente Podbean-appen i Google Play. I appen kan du søge på podcastens navn, vælge at følge (follow) en podcast, og lytte til de enkelte episoder.

Nogle podcasts, f.eks. DRs programmer, kan du også lytte til på din computer via deres hjemmeside.