Palmesøndag d. 5. april døde én af vor tids største salmedigtere: Nordmanden Svein Ørnulf Ellingsen. Han blev 90 år.

Denne klumme er skrevet i dyb taknemmelighed over de mange salmer m.m., som Ellingsen gav os. 11 af hans salmer er oversat og med i vores salmebog, og flere af dem synger vi med stor glæde i Enghøj kirke.

Ellingsen var uddannet kunstmaler og har deltaget i mange udstillinger i både Norge og andre lande. Mest kendt blev han for sine gouachemalerier, en maleteknik med vandfarver; han er også kendt for sine russiskinspirerede malede påskeæg.

Ellingsen har haft stor betydning for den norske kirke og det norske folk, han har nemlig skrevet en del om tro, kirke og livsmod. Det siger også noget om hans position i Norge, at han i 1976 opnåede den store hæder at komme på finansloven som salmedigter.

Vi er så heldige, at vi har fået del i Ellingsens salmer, han er formidabel god til at sætte ord på kristentro og liv. Hans salmer er tit præget af et mørke, sikkert fordi Ellingsen selv var præget af tungsind og depressioner, men mørket får aldrig det sidste ord. Aldrig! Det gør håbet og opstandelsestroen.

Én af de salmer, som vi tit synger i Enghøj kirke, er nr. 448: ”Fyldt af glæde over livets under”. En dejlig dåbssalme, som også tager forældrenes sårbarhed og bekymring alvorligt.

Salmen er skrevet efter en forfærdelig personlig tragedie for Ellingsen og hans familie. I 1969 mistede ægteparret Ellingsen deres ældste datter, Margrethe. Hun løb pludselig ud foran en bil, chaufføren kunne hverken nå at bremse eller undvige, og pigen blev dræbt på stedet. Det allerværste var sket, et forældrepar havde mistet et barn. To år senere fik parret en dreng, og det var til hans dåb, Ellingsen skrev ”Fyldt af glæde over livets under”.

På denne baggrund får vers 2 en særlig klang samtidig med, at det også indeholder en almen kendt erfaring:

Fyldt af bæven foran ukendt fremtid
lægger vi vort barn i dine hænder.
Det, som sker i dåben, gør os trygge.

Ingen kender morgendagen, ingen kender fremtiden. Også derfor er det godt at lægge vore kæres og vort eget liv i Guds hænder – sammen med al den usikkerhed og frygt og den begrænsning, som også hører til at være menneske.

Vers 5 rummer de trøsterige ord: ”Dåbens lys er tændt, når livet slukkes”. Det er ord, der kan bære og trøste og give håb, ligesom også salmen ”Vær stærk i denne tid” gør, det er nr. 635 i vores salmebog. Den salme har jeg citeret fra i tidligere klummer. Salmen er skrevet kort tid efter Margrethes død og rummer også mange stærke ord, som vi andre må låne og råbe eller synge og hente håb fra i vores modgang og mørke.

En anden fin salme, som vi f.eks. har sunget til Alle Helgens gudstjeneste i Enghøj kirke, er nr. 636: ”Midt i alt det meningsløse”, en moderne klagesalme. Den inddrager og giver plads til tvivlen: ”Gud, vi råber: Om du findes…”. Mørket, meningsløsheden, tomheden bliver taget alvorligt, mennesket får lov til at råbe og klage. Men det er ikke alt. For salmen er også en bøn til Gud om at være nærværende i det tunge og mørke, og tvivlen afløses af tro, eller måske nærmere en kæmpende tro, og et skrig bliver til bøn:

”Du, som findes, find os, red os,
lad din nærhed blive lys i tvivlens mørke”.

Mange af Ellingsens salmer og digte er ikke oversat til dansk, men han har skrevet mange flere salmer end de 11, vi er beriget med. Her til slut vil jeg citere ”Mens jeg her er tatt til side”, den er smuk og sigende – også i en coronatid, og den får lov til at stå på norsk.

Mens jeg her er tatt til side
vil jeg i de lange timer
søke å nå frem til klarhet
over ventetidens nåde.

Herre, mens jeg her er bundet,
ber jeg om en indre frihet,
slik at smertens tunge bølger
aldri lammer mine tanker.

Takk for livets egen nåde
som er gjemt i smertens rytme:
Bølgeslag som stadig tiltar
skal bli etterfulgt av ebbe.

Gjennom dager, gjennom netter
vet jeg at en større nåde
åpner dører til en verden
gjennomlyst av Kristi nærhet.

Du som delte alles skjebne,
skaper ved ditt skjulte nærvær
nye rom i våre hjerter,
fylt av forbønn, fylt av samfunn.

Du vil fylle vårt alene
med en kraft som sprenger mørket.
Livets gåter blir forenklet
i en ny og ukjent klarhet.

TAK for salmerne, tak for håbet!

Æret være Svein Ørnulf Ellingsens minde!

Alice Pedersen,
Sognepræst.