Når ord ikke er nok, kan billeder være en hjælp. Tag en tur med ind i kunstner Esben Hanefelt Kristensens verden, hvor han arbejder med Bibelens fortællinger og svære begreber som håb og opstandelse.

I Skjoldhøj Kirke i Århus hænger en række malerier af kunstneren Esben Hanefelt Kristensen, der i enkeltbilleder viser en række af Bibelens fortællinger. Det ene ”livet vinder” er fortællingen om påsken og genopstandelsen. Et maleri fyldt med både glæde og smerte. Men især med håb.
– For mig er påsken det allervigtigste. Uden påsken kunne vi lige så godt lukke kirken, siger Esben Hanefelt Kristensen, der netop nu er i gang med en ny bog, hvor han vil rumme påsken i alfabetets 28 bogstaver.
Den skal være klar til påske næste år.
– Det er en bog fuld af håb. Vi har brug for håb, og der er et fantastisk håb i påskefortællingen, siger han, og fortsætter:
– I den nye bog er genopstandelsen bogstavet X, for det er det ubekendte i ligningen. Det vi ikke kan forklare.

Når billeder kan noget helt særligt
Når det handler om f.eks. håb og opstandelse, så er der meget, vi ikke kan forklare med logik, og hvor ordene ofte kommer til kort.
– Men det kan man tit lave i et billede, siger Esben Hanefelt Kristensen.
Og mennesker har altid vendt sig mod billedsproget, når det handlede om at udtrykke f.eks. store følelser eller det uforklarlige.
– Mit job er jo et af de ældste. Mennesker har altid lavet billeder. Tænk bare på hulemalerierne i Frankrig, griner Esben Hanefelt Kristensen.
Han har flere gange oplevet, at billeder kan noget særligt. Som da han fik et anonymt brev fra en mor til en psykisk syg søn, som havde set nogle af hans billeder på en udstilling.
– Hun fortalte, at billederne havde ramt sønnen, så han var blevet et helt menneske igen og havde fået et job, fortæller Esben Hanefelt Kristensen.
Eller da han en langfredag blev kaldt ud på sygehuset, hvor en mand skulle dø. Manden havde levet af træ hele sit liv, og nu ville han gerne have malet et billede af livets træ, som han håbede, at han ville vågne op ved, når han døde. Maleriet skulle efterfølgende hænge på sygehuset.
– Jeg tog hjem – jeg tror, vi havde gæster – men gik i gang med at male med det samme. Efter måske fire dage ringede jeg til hans pårørende, der straks kom og hentede billedet og kørte ud til sygehuset, hvor billedet blev hængt op på hans stue. Han blev så glad. 20 minutter efter døde han, fortæller Esben Hanefelt Kristensen, og fortsætter:
– Han ville have det med. Billeder kan noget særligt engang imellem. Noget af det mest unyttige kan bruges til noget helt særligt.

Et univers af detaljer – prøv det selv
Esben Hanefelt Kristensen maler næsten altid. Og improviserer altid.
– Jeg starter med at male, og så kommer det bare. Jeg tænker ikke så meget, fortæller han, og tilføjer med et grin:
– Jeg starter normalt i højre hjørne og arbejder mig op.
Det kan være svært at forklare, hvor inspiration kommer fra. Men han laver helst ikke skitser, før han går i gang.
– Jeg laver kun skitser, når jeg skal lave altertavler, for så er der en beslutningsproces, hvor en masse forskellige mennesker skal se med undervejs. Men der er så mange detaljer i mine billeder, at det ville være alt for tidskrævende, hvis jeg skulle lave skitser. Og det bliver alligevel aldrig som skitserne, fortæller han.
En ting ligger dog altid fast.
– Hver gang jeg laver et billede, så laver jeg en fortælling, siger han.
Selv om du aldrig har været i Skjoldhøj Kirke, kender du måske de af Esben Hanefelt Kristensens billeder, der hænger der. De er nemlig også en del af bogen Myldrebibelen.
– Jeg blev ringet op af Bibelselskabet som spurgte, om jeg kunne tænke mig at lave en myldrebibel for små børn. Jeg fik at vide, hvilke fortællinger jeg skulle male, og at jeg skulle rumme hele fortællinger i enkelt-billeder. Det var en skøn opgave, fortæller Esben Hanefelt Kristensen.
Opgaven lå lige til højrebenet, for Esben Hanefelt Kristensens billeder er gode at snakke ud fra og gå på opdagelse i sammen. Fordi de fortæller en historie. Og fordi de er fulde af detaljer. Du kan selv prøve. Gå på opdagelse i billedet ”Livet vinder” fra Skjoldhøj Kirke, fordyb dig i de mange detaljer, og se om du kan finde håb. Hvis du har yngre børn, så inviter dem med indenfor i billedets magi. Måske giver det en god samtale om, hvad håb er for en størrelse.