Og Enghøj lyser med!

Følgende tekst er fra omtalen om Randers Lyser Grønt:” I tre dage kommer Randers til at lyse grønt. Lokale aktører er gået sammen og har på kort tid skabt en event, der på corona-sikker vis kan give både børn og voksne en både sjov og usædvanlig oplevelse i byrummet.

Randers Lyser Grønt
I en tid, hvor Danmark fortsat er corona nedlukket, er det om at tænke kreativt, når man gerne vil give alle borgere i Randers nogle gode oplevelser. Med det ønske har tre lokale kulturaktører stukket hovederne sammen og på kort tid skabt eventen RANDERS LYSER GRØNT, der afvikles fra den 12. til den 14. februar.

I den første weekend i vinterferien vil hundredvis af grønne spots oplyse træer, byggerier og pladser og skabe eventyrlige rum og stemninger rundt omkring i byen. Bag ideen står Eventfirmaet EnoVent, Bambi Udlejning og Randers Teater.

Forår og håb forude
At det lige blev det grønne lys, er ikke tilfældigt, fortæller Tine Eibye fra Randers Teater:
”Grøn er jo håbets og forårets farve. Og når vi oplyser træer, bygninger, broer, tårne, vinduer og meget andet i og omkring Randers centrum, håber vi, at en masse Randers-borgere får en sjov og flot oplevelse til fods, på cykel eller i bil. Alle kan være med,” siger Tine Eibye.

Anita Støvring Ross fra Eventfirmaet EnoVent uddyber: ”I og omkring Randers bymidte vil man kunne opleve minimum 80 oplyste træer og 50 oplyste bygninger, tårne med mere. Så vi kan kun opfordre til, at man tager det varme tøj på og pakker en rygsæk med varm kaffe eller kakao og går på ”skattejagt” for at se, hvor mange grønne træer, man kan finde. Vores tanke var, at alle kan trænge til noget lys og glæde, og det håber vi, at denne event kan bidrage til,” siger hun.

Jesper Juncher, der ejer Bambi Udlejning siger: ”RANDERS LYSER GRØNT har netop den kvalitet, at alle kan lege med, og sammen kan vi i Randers trylle tre mørke februar aftener lysende grønne. Jeg er gået ind i projektet, fordi det føles rigtig godt at komme i gang igen, og samtidig vil jeg gerne give en masse mennesker i Randers en sjov oplevelse. Jeg var med det samme klar til at stille alle mine lamper til rådighed. De skal ud af lageret og gøre gavn i byen,” siger Jesper Juncher.

Alle kan deltage
Trioen bag eventen opfordrer alle til at være med til at lyse grønt. Der er allerede mange virksomheder og forskellige institutioner, der kan skifte deres belysning af fx bygninger eller skorstene til grønt. Og til alle dem, der belyser deres bygninger med hvidt lys, tilbyder RANDERS LYSER GRØNT at komme ud og sætte grønt filter på lyskilden, ligesom man også kan få tilsendt lysfilter i farven GRØN 139, til sine allerede etablerede lamper. Og det er ganske gratis.

RANDERS LYSER GRØNT tilbyder også at komme ud og sætte lamper op i f.eks. butikslokaler der ligger ud mod veje, torve og gågader. Randers City Forening er gået aktivt med ind i projektet, og der vil være masser af grønt lys at finde i Randers midtby i de mørke timer.

Men der er ikke kun virksomheder og butikker, der kan få hjælp til at blive grønne. Også private med et træ, skulptur, vindue eller andet, der allerede bliver belyst, kan få tilsendt et grønt filter ved at henvende sig til Tine Eibye fra Randers Teater.

Randers siger ”JA”
Med RANDERS LYSER GRØNT har projektgruppen udelukkende mødt positive tilbagemeldinger. Fra andre oplevelsesudbydere, uddannelsesinstitutioner og private virksomheder, men også fra Randers Kommune, der både støtter eventen økonomisk og i forhold til pr.

Og den store vilje og lyst til at bakke op om forskellige kreative initiativer er netop kendetegnende for Randers, mener Tine Eibye. ”Randers er en fantastisk kommune, der bakker op og det er imponerende så meget ”Ja”, vi i vores arbejdsgruppe møder hos alle lokale partnere, der nu involverer sig i RANDERS LYSER GRØNT. Endnu engang oplever jeg, hvor hurtigt ideer kan realiseret i Randers, hvor alle er hurtige til at gå med og bakke op,”

Eventen RANDERS LYSER GRØNT finder sted fra mørkets frembrud fredag 12. februar til søndag aften 14. februar.”

Vi fra Enghøj kirke bakker op om det fine projekt og glæder os til at se både kirken og mange andre steder i Randers lyse op.