20. december

BAG OM JULESALMEN

Julen har bragt velsignet bud

B.S. Ingemann skrev en julesang for børn, som nok ikke var beregnet til salmesang i kirken. Alligevel fik ’Julen har bragt velsignet bud’ en plads i salmebogen og i vores juletraditioner.

Her kan du læse historien om, hvordan Ingemanns julesalme blev til, og gå på opdagelse i dens vers. Lyt til ‘Julen har bragt velsignet bud’ herunder.

I efteråret 1839 skriver sognepræsten Johannes Ferdinand Fenger et brev til sin nære ven, digteren Bernhard Severin Ingemann:

– De er en Guldmand, kære Ven, skriver saadanne rare Salmer og meddeler dem til os herude. Paa Genklang vil det ikke mangle… Jeg ved nok, De ikke skøtter om bestilt Arbejde, at De ikke vil opsøge Musen, men foretrækker, at hun søger Dem. Alligevel kan jeg ikke bare mig for at bede Dem om en lille Julevise eller Julesang for Børn af samme Slags som Morgensangene. Naar De vidste, hvor meget Børnene gør af Deres Morgensange – vore begynder ofte paa dem i deres smaa Senge længe før Dag – saa tror jeg vist, De vilde faa Lyst til at føje en Julesang til Deres andre Gaver.

Ingemann er ikke længe om at opfylde hans ønske. Man regner med, at han hurtigt efter sender en sang til præsten og hans børn. For en måned senere modtager digteren endnu et brev fra Fenger. Han skriver:

– Julen staar for Døren, og mine Børn øver sig stærkt i Julevisen, som Sofie siger saa nydeligt, at jeg uden at lade hende mærke det ret glæder mig over det. Hanne har endnu kun tilegnet sig enkelte Linier af den, naturligvis især dem om Spurven, Duen og det lille Barn. Rundtomkring fra faar jeg Taksigelser for Deres Vise. Jeg beder Dem som rette Ejermand modtage et helt Læs.

Som brevene fra Fenger antyder, var Ingemanns julesang et bestillingsarbejde til børnene. At salmen senere skulle finde plads i folkekirkens autoriserede salmebog, havde digteren nok ikke regnet med.

Selve salmeteksten handler om juleglæden, der både er for gamle og unge. Juleglæden udspringer af, at Gud lader sin søn føde på jorden julenat og på den måde viser mennesket, at den port, der smækkede i for Adam og Eva til Paradiset og det evige liv i himlen, igen er åbnet. Og livets træ står allerede midt i stuen i form af juletræet.
Julesalmen møder dog voldsom kritik fra teologer. Kritikken går på, at Ingemann romantiserer julefortællingen. Han maler et alt for hyggeligt billede af Jesus i en vugge i stedet for en krybbe, og han udelader den alvorlige skyggeside af julefortællingen: At Jesus blev født under kummerlige forhold, skulle leve som menneske og dø en endnu mere kummerlig død for så at genopstå. At julen er begyndelsen på enden. Enden, der i påsken skal vise mennesker, at selvom døden findes, så er der et evigt liv hos Gud.

Og så er kritikerne heller ikke glade for, at den folkelige jul med juletræ og et barn, der danser på moders skød, får plads i en julesalme, som bliver sunget i kirken. De synes ikke, det er i orden, at en salme rækker ud af kirkens rum og ind i de folkelige julestuer.

På trods af kritikken har ’Julen har bragt velsignet bud’ bevaret sin plads i Den Danske Salmebog i 164 år, og der bliver kun holdt få julegudstjenester uden den på salmetavlen.

Og måske er det netop den sammenblanding, som teologer kritiserede dengang, der har gjort salmen så elsket.

Her møder vi både den jul, vi kender hjemmefra stuen, og julefortællingen, vi hører i kirken. Den beskriver både det nære og genkendelige, samtidig med at den minder os om, hvad den kristne jul handler om: Jesus er kommet til verden for at lukke porten til Paradis og det evige liv op igen. Juleglæden, der både er for gamle og unge.

Hvordan læser vi B.S. Ingemanns julesalme i dag? Det kan du høre Marianne Christiansen, biskop over Haderslev Stift, fortælle om i videoen.