Faste – skal – skal ikke…

Sådan kan du faste

Nogle ønsker at bruge fastetiden som en personlig forberedelse til påsken. Pointen med at undvære en luksusvare eller daglig rutine er, at det giver overskud til noget andet.

Kunne du tænke dig at faste? Præst Sussi Nygaard Foged giver dig inspiration til, hvordan det kan gøres.

Her kan du finde inspiration til din egen faste.

• Syv uger uden
    Sig farvel til en luksus for en tid, og find friheden i, at du ikke er slave af tingene. Glæd dig til påske – det bliver en fest at få det hele igen. Skær for eksempel slik, sodavand, kød eller kaffe væk.

• Bryd rutinen
    Find en aktivitet i din hverdag, som du kan undvære en tid og brug den på noget andet, som kan gøre dit liv rigere. Skær en halv time af dit daglige tv-kiggeri, eller drop dagens facebookopdatering og tilbring i stedet tiden med en af dine nærmeste.
  • Giv din tid
    Sæt nogle timer af til at gøre noget for andre. Meld dig som besøgsven, eller tag en rute til Folkekirkens Nødhjælps indsamling første søndag i marts. Du kan også spørge i din kirke, om der er brug for dig som frivillig.
  • Flyt fokus
    Vælg et tidspunkt hver dag, hvor du giver dit åndelige liv opmærksomhed. Fem minutter kan være nok. Bed for eksempel Fadervor, eller lyt til Morgenandagten på DR eller se Dagens ord. Læs i Bibelen eller gå i kirke.