Det sker i kirken palmesøndag

I mange kirker pynter man kirkerummet med palme- eller forårsgrene palmesøndag.

Kirkens farve for palmesøndag er lilla, og derfor kan man nogle steder se præsten iklædt lilla messehagel palmesøndag. En messehagel er den dragt, præsten kan have over præstekjolen under gudstjenesten.

Før reformationen velsignede man palmegrene i kirkerne palmesøndag. De blev gemt og året efter brændt, så asken kunne bruges til at tegne kors på kirkegængernes pande askeonsdag, hvor fasten begynder. Skikken blev ikke bevaret ved reformationen, men palmesøndag er stadig en festdag i folkekirken.

Har du lyst til at læse fortællingerne om Jesus’ ankomst til Jerusalem i det nye testamente, kan du finde dem på Bibelselskabes hjemmeside:

Matthæusevangeliet kap. 21

Markusevangeliet kap. 11