menighesråd

menighedsrådet ved enghøj kirke

Menighedsrådet er konstitueret på følgende måde:

Jette Villumsen er valgt som formand.

Mette Haugaard er valgt som næstformand.

Ena Ludvigsen er valgt som kontaktperson.

Peder Skipper er valgt som kasserer.

Oluf Kjærgaard er valgt som kirkeværge.

Ole Østergaard-Witzel, bygningskonstruktør BTH fra Randers Arkitekten er valgt som bygningskyndig.

Resterende medlemmer:

Kristian Degnbol Christensen
Bodil Larsen
Asta Ibsen
Solveig Machon
Gunnar Ibsen

Du kan danne dig et overblik over hvilke udvalg menighedsrådsmedlemmer er trådt ind i ved at læse referatet fra det konstituerende møde.

Referat 20 11 26

Hvad laver et menighedsråd?

Menighedsrådet kan sammenlignes med en slags bestyrelse for den lokale kirke. Det er demokratisk valgt – dvs. at du som medlem af folkekirken har indflydelse på, hvem der skal sidde i menighedsrådet i din kirke

Der er aktuelt 1.749 menighedsråd i Danmark. Et menighedsråd består af mellem 5 og 15 valgte medlemmer samt sognets præst(er). Antallet af medlemmer afhænger af antallet af folkekirkemedlemmer i sognet.

Menighedsrådet skal understøtte gode vilkår for evangeliets forkyndelse i sognet. Det betyder i praksis, at menighedsrådet både har en række administrative og strategiske opgaver.

• Menighedsrådets opgaver er bl.a.:
    • at være arbejdsgiver for de ansatte i kirken, bortset fra præsterne
    • at lave visionsarbejde og derigennem være med til at bestemme, hvilken retning den lokale kirke skal gå i, og hvad der skal prioriteres
    • at indstille ny præst, når stillingen er ledig, samt ansætte nyt personale
    • at sørge for vedligeholdelse af bygninger, både kirken, sognegården og præsternes embedsbolig
    • at sikre gode vilkår for ansatte og frivillige i kirken, så de kan udføre deres opgaver bedst muligt
    • at samarbejde med øvrige lokalforeninger, f.eks. lokalråd, borgerforening, spejderne etc.
  • Menighedsrådsmedlemmer er lige så forskellige som medlemmerne af folkekirken. Dvs. nogle går ofte i kirke, andre kommer mest til højtiderne, nogle er unge, andre er ældre, nogle går op i babysalmesang, andre i det sociale arbejde.

Det er vigtigt, at et menighedsråd afspejler alle de mennesker, der hører til kirken, da det er her, der bliver truffet mange vigtige beslutninger om både den lokale kirkes liv og fremtid.

sorggrupper

seniorhøjskole

vågetjenesten, måske noget for dig?